Democràcies Participatives: El cas de Kerala

Ja fa uns 177px-IndiaKeralaanys que sentim fer referència -ja sigui en el context polític, o social per part d’entitats i associacions- un concepte anomenat Democràcia Participativa. Aquest té per base fonamental, com el seu nom indica, la participació activa dels ciutadans d’un territori en els diferents temes democràtics, el que seria bàsicament la presa de decisions per part de la ciutadania en els diferents àmbits que els afecten directament o indirecta.

Si bé existeixen diversos territoris aïllats on s’han donat democràcies directes, participatives reals i de gran comunicació social, aquestes sempre han estat excepcionals, puntuals i aplicades només en casos molt determinats. Malgrat això, hi ha algunes regions del planeta on aquesta democràcia participativa s’ha dut a terme amb un èxit encoratjador, entre elles cal destacar els casos de Porto Alegre (Brasil), Villa El Salvador (Lima, Perú) i el més representatiu per l’abast territorial que té, és el de Kerala (Índia), Aquests territoris, cadascun a la seva manera, han posat a la pràctica un sistema que busca convertir la participació ciutadana en la base de la presa de decisions, i que es du a la pràctica en la majoria dels casos a nivell assembleari, una iniciativa que ha inspirat i segueix inspirant models similars a ciutats europees o nord-americanes.

Focalitzant-nos en un cas concret, i com ja s’ha apuntat abans, el més significatiu, Kerala, un petit estat al sud de la Índia, amb vint-i-nou milions d’habitants, és el cas de més gran abast que s’ha donat fins ara. Trobem dos factors dins aquest estat que caldrà tenir en compte per entendre el sorgiment d’un model democràtic com aquest: el primer, Kerala és l’únic estat de la Índia on el nombre de dones és superior al d’homes, cosa que comportarà segurament tradicions culturals diferenciades; i el segon és la victòria l’any 1957 del partit comunista de Kerala, en les primeres eleccions lliures que va tenir el país. Un partit que al llarg de les seves legislatures va afavorir la reforma agrària, entregant la propietat d’una part de les terres als jornalers, permetent als terratinents conservar la resta, i estimulant així un creixement equitatiu del benestar. Kerala és un estat que en els darrers anys ha arribat a alts nivells de desenvolupament social, principalment en salut i educació, amb un creixement demogràfic reduït.20_21_pablo_rogero

Podem determinar, doncs, que actualment la base de la democràcia participativa de Kerala és la descentralització, l’enfortiment de les iniciatives populars i la presa de d’accions des d’assemblees de base. La inversió per part del govern en iniciatives de base popular, i a programes i projectes proposats per petites entitats ha reforçat notablement l’autogovern local.

Un model pioner que no es basa en cap referent previ, ja que es va construir sota la metodologia de prova/error, per això el govern de l’estat, els autogoverns locals, els voluntaris i la població de base han anat aprenent de quina manera desenvolupar la planificació participativa a través de la praxis, i això fa que aquest model s’adapti tan bé a les necessitats de cada context, és creat des del poble pel poble, i es manté en constant evolució, en constant adaptabilitat als canvis socials i econòmics que es puguin anar esdevenint. L’ampli nombre de participants i la continuïtat del procés al llarg del temps han fet de Kerala un estat exemplar a escala internacional, per les seves iniciatives de Democràcia Participativa centrada sobretot en la planificació des de les bases.

Alba Mir

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s