Mundial de futbol o negoci mundial?

Milions de persones esperen l’arribada del proper Mundial de Futbol 2014 quetindrà lloc a Rio de Janeiro, Brasil entre el 12 de juny i  el 13 de juliol. Aquesta eufòria per part dels aficionats a aquest esport de masses, sovint amaga el que realment succeeix al darrere de tota aquesta preparació. Perquè, realment quelcom que aparentment sembla tant insignificant com les pilotes que s’usaran durant els partits: sabem realment què generen, on es fabriquen i/o en quines condicions?

Imatge

“Brazuca” és el nom de la pilota oficial del Mundial de Brasil i serà comercialitzada per la marca Adidas. La famosa marca sempre havia treballat amb la Xina per a aquest tipus de tasques però d’ençà les últimes protestes dels proveïdors la firma ha hagut de buscar-se altres països de fabricació; un d’ells és el Pakistan, on l’absència de reivindicacions ha permès als fabricants oferir preus fins i tot més baixos que els seus competidors xinesos.

Les denúncies d’explotació infantil per part de fabricants com Saga Sports van motivar la fugida de multinacionals com Nike, que van haver d’abandonar el Pakistan l’any 2007. El país on es va fabricar la famosa marca de pilotes Tango (coneguda per l’escàndol que va generar la manera com estaven cosides minuciosament a mà per nens i adolescents per un sou mensual irrisori). En aquest moment el país va arribar a fabricar el 70% de les pilotes del món. No obstant això, l’any passat Khawaja Akhtar, propietari de Forward Sports, va acabar sortint-se amb la seva.

Després de fabricar pilotes per diferents esdeveniments esportius, Akhtar va convèncer als enviats d’Adidas  de que en un mes aconseguiria renovar les seves instal·lacions per a rebre comandes de la firma alemanya de cara al Mundial. Akhtar va afirmar tot orgullós en un reportatge que no tenien treballadors menors de 15 anys, el que no va especificar són les condicions amb les que aquests treballen.

La realitat és que la seva empresa ha passat dels 50 als 1.400 empleats, dels quals una quarta part són dones. A marge de rebre beneficis com a seguretat social, una assegurança de vida i un abonament pel transport, el sou mensual dels operaris de Forward Sports amb prou feines arriba als 74 euros. Poc més de la meitat del preu de venda al públic de les pilotes (130€), de cadascuna de les 42 milions de pilotes que sortiran de la seva fàbrica. Les treballadores de la fàbrica paquistanesa han disposat d’1 mes per fer el mateix pel que la central Xinesa d’Adidas va tenir 6 mesos.  Una feina a contra rellotge totalment manual que ha de sortir perfecte pel bé de la reputació de “Brazuca” i d’Adidas. Un negoci rodó per la firma, que espera superar amb escreix els 13 milions de pilotes venudes durant el Mundial 2010 de Sud-àfrica, i els 2.000 milions de beneficis amb els que esperen posar al lloc tot el que ha desestabilitzat la multinacional en aquests mesos.

En definitiva, un dels tants negocis que hi ha al darrere d’esdeveniments multitudinaris com aquest i dels quals hem de prendre consciencia per, com a mínim, saber el rere fons del que estàs veient i ser-ne conseqüent.

Núria Villanueva.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s